Ako sedieť na bicykli, aby ma nič nebolelo a šliapalo sa mi ľahko?

Na internete ste kúpili bicykel podľa výšky vašej postavy, ale občas vás bolí za krkom a brnia ruky alebo nohy?

A už ste si poriadne preverili nastavenie posedu na bicykli? Bez práce to nepôjde, ale stojí to za to pohodlie pri jazde. Čím presnejšie vyladíte váš posed na bicykli, tým viac získate.  

cyklisté

Precíznym vyladením posedu získate

  • Pohodlie – bude sa vám príjemnejšie sedieť, nebudete prepadávať na riadidlá, prehýbať krčnú chrbticu, skrátka a dobre budete sedieť viac aerodynamicky a rešpektovať vašu váhu, výšku a fyziológiu tela.
  • Každé šliapnutie bude ľahšie a na bicykli pofičíte s menším úsilím.
     
  • Zdravie podporíte znížením tlaku na ruky, krčnú chrbticu a záťaž lepšie rozložíte do celého tela.
     

S čím musíte počítať?

Ľudské telo nie je na jazdu na bicykli svojím evolučným vývojom pripravené. Ideálny posed neexistuje. Jazda na bicykli je pre telo menej prirodzená než chôdza..

Cieľom dobrého posedu na bicykli je rešpektovať telo a zbytočne ho nepreťažovať. Hľadajte polohu, v ktorej sa na bicykli cítite najlepšie.

Optimálny posed sa líši podľa štýlu jazdy, typu bicykla alebo prevažujúceho charakteru terénu, ktorému môže byť prispôsobené nastavenie.

 

Nastavenie posedu, ktoré zvládnete sami
Praktický návod. Krok po kroku s ukážkami

 


Akú veľkosť rámu?


Pri nákupe nového bicykla venujte najväčšiu pozornosť správnej veľkosti rámu .
Čo sa stane, keď kúpite príliš veľký, alebo naopak malý rám?
Možnosť vyladenia posedu si veľmi obmedzíte. V najhoršom prípade nepôjde vyladiť nič a bicykel bude drina miesto zábavy.

Veľkosť rámu určíte podľa výška jazdca.
Nikdy nespoliehajte na orientačné tabuľky veľkostí.
U každého výrobcu bicyklov si overte, akú veľkosť bicykla potrebujete.
V prípade, že ste na rozhraní dvoch veľkostí je nutné obe veľkosti vyskúšať.

Veľkosť rámu bicykla sa u výrobcov líši.

Špičkové rámy a bicykle na mieru

vrátane diagnostického merania ponúka Duratec.
Rám na mieru odporúčame predovšetkým vysokým jazdcom a osobám s nadváhou.
Sériovo vyrábané bicykle v takýchto prípadoch nie je možné uspokojivo nastaviť a dostať ťažisko tela na správne miesto.



Pokiaľ už bicykel máte a veľkosť rámu vám tak úplne nesedí, dá sa pomocou dĺžky predstavca a výšky sedlovky všeličo upraviť. Vždy ale dosiahnete len určitého kompromisu

Jednotlivé nastavenia na seba nadväzujú, vykonávajte ich vždy poporiadku.

  1. Nastavenie polohy nohy na pedále
  2. Nastavenie polohy sedla
  3. Nastavenie polohy riadidiel

 

Nastavenie polohy nohy na pedále

 

Os pedálu prechádza najširšou časťou chodidla.

Os pedálu by mala prechádzať najširšou časťou chodidla.
 

S osou bicykla by malo byť chodidlo rovnobežne, maximálne len ľahko natočené dovnútra.
Rozhodne nešliapeme pätou alebo špičkou chodidla.

Odporúčame používať cykloobuv, ktorá má tvrdšiu podrážku a rovnomerne roznáša tlak z pedálov na väčšiu plochu chodidla. Ostré kovové pedále do bežných športových topánok s mäkkými podrážkami nepríjemne tlačia.

Najlepší prenos sily do pedálov poskytujú cyklistické tretry s nášľapnými pedálmi.


Zarážky pre nášľapné pedále (častejšie sa im hovorí kufre) pripevníte k tretrám tak, aby topánka po nacvaknutí do pedálov držala smer voči osiam tela a pedálov, ako bolo napísané vyššie. Výhodou nášľapných pedálov s cyklotretrami je možnosť šliapať obidvoma nohami zároveň. To sa hodí pri jazde do kopca. Navyše nemusíte na polohu nohy pri jazde myslieť.
Rešpektuje svoju fyziológiu a prípadne mierne upravte pozdĺžne natočenie nohy na pedále. Pohodlie je na prvom mieste.


Nastavenie polohy sedla


Nastavenie výšky sedla

Približnú výšku určíte pomocou vlastnej paže.

Približnú výšku určíte pomocou vlastnej paže.
Podrepnete si, sedlo umiestnite do podpažnej jamky a natiahnite ruku aj prsty. Končeky prstov by sa mali dotýkať okraja kľucky nad skrutkou.

Presnú výšku sedla doladíte po nasadnutí na bicykel. Pätu usadíte na pedál umiestnený vo svojej najnižšej polohe tak, aby chodidlo bolo vodorovne so zemou. Noha v kolene by mala byť natiahnutá, ale nie prepnutá. 
Pri samotnej jazde, kedy zaberáte najširšou časťou chodidla sa nohy nesmú prepínať v kolenách, ale sú v miernom pokrčení. Svaly zaberajú pod týmto uhlom najefektívnejšie, zároveň sa však môžu uvolňovať.

V najnižšej polohe je noha v kolene veľmi mierne pokrčená.

Nastavenie vzdialenosti sedla dopredu/dozadu

Kľuky otočíme do vodorovnej polohy a os pretínajúca naše predné koleno a stred pedálu je kolmá k zemi. Pri používaní nášľapných pedálov by tretra  mala byť zacvaknutá do už správne nastavených pedálov. Najpresnejšieho vyladenia dosiahnete s pomocou druhého človeka, ktorý sa podíva z boku.

Os pretínajúca naše predné koleno a stred pedálu vo vodorovnej polohe je kolmá k zemi.

Nastavenie sklonu sedla
 

Sklon odporúčame pre začiatok vodorovný.
Sklon je možné mierne upraviť podľa fyziológie a pocitu jazda, muži môžu preferovať mať špičku sedla mierne hore, ženy naopak dole. Pri extrémnom závodnom predklone trupu sa volí skôr mierny sklon sedla špičkou dole.
Pozor: Priveľké naklonenie sedla môže viesť k bolestiam rúk, chrbta alebo sedacích partií.

Sklon sedla odporúčame pre začiatok vodrovný.

Bolesť sedacích partií môže spôsobiť i nevhodný tvar sedla.
Šírka sedla sa obyčajne určuje podľa šírky sedacích kostí ideálne v cyklopredajniach na špeciálnych meracích vankúšoch. Tvrdosť sedla a jeho tvar definuje náš štýl a posed pri jazde.

Pretekári, ktorí za riadidlami skôr ležia, viac ocenia ploché a úzke sedlá s vnútorným otvorom. Bikeri, ktorí jazdia viac vzpriamene (enduro, all mountain), ocenia MTB sedlá širšie prehnuté sedlá pre MTB, pre rekreačných cyklistov sú vhodnejšie sedlá primerane široké s gélom.

 

Gélové sedlá

 

Nastavenie polohy riadidiel


Nastavenie dĺžky predstavca

 

Predklon cyklistu je ovplyvnený polohou sedla, dĺžkou rámu a predstavca. Rám ste si už zvolili, pozíciu sedla vyladili, experimentovať môžete ešte s dĺžkou predstavca podľa štýlu jazdy. 

Všeobecne platí, že univerzálny predklon trupu je cca 40º. Pri športovejšej jazde je uhol menší, pri rekreačnej vzpriamenej jazde väčší.
 



Príliš dlhý predstavec posúva hornú časť tela do horizontálnej polohy.
Na bicykli ste natiahnutí dopredu, paže sa príliš prepínajú v lakťoch a zvyšuje sa tlak na panvu. Zbytočne si stlačujete hrudný kôš a bránite maximálnemu využitiu kapacity pľúc. Natiahnutá poloha vás núti zdvíhať hlavu a tým neúmerne zaťažovať krčnú chrbticu.

Naopak krátky predstavec našu polohu vertikalizuje, chrbtica sa vyrovnáva a tým priamo absorbuje neprirodené nárazy z jazdy v teréne bez možnosti odpruženia cez stavce a brušné svaly. Veľmi vzpriamený komfortný posed je preto vhodný iba pre kratšie a nenáročné vychádzky a mestské bicykle.

 

Predstavce

 

Nastavenie výšky riadidiel

Pre väčšinu ľudí je vyhovujúce základné nastavenie, kedy sú riadidlá vo výške sedla. Najjednoduchší spôsob úpravy výšky riadidiel je otočením predstavca vďaka jeho sklonu, alebo jeho výmenou za predstavec s väčším sklonom alebo predstavce so zmeniteľným sklonom.

Predstavec so zmeniteľným sklonom.
Úpravu je možné vykonať počtom podložiek v hlavovom zložení. Podložku je možné premiestniť na predstavec a tým znížiť výšku riadidiel o výšku podložky/podložiek.
Výška sedla oproti výške riadidiel posúva ťažisko jazdca nad bicyklom.

Pokiaľ sú riadidlá nižšie než sedlo,
presúva sa váha viac na predné koleso, čo zlepšuje trakciu. Jazdná pozícia je navyše vycentrovaná medzi obidvoma kolesami, čo zlepšuje jeho kontrolu.

Zníženie výšky riadidiel pod výšku sedla odporúčame pre pretekársku jazdu, z pohľadu zdravia neodporúčame, pretože sa zvyšuje tlak na krčnú chrbticu, ktorá je vo väčšom záklone.

 

Tvar a šírka riadidiel

sa líšia podľa typu a použitia bicykla. U zjazdových bicyklov bývajú riadidlá oveľa širšie než u bežného horského bicykla.
Šírka riadidiel sa odvíja od šírky ramien a mala by byť totožná. Je lepšie mať riadidlá rozhodne trochu širšie než užšie. Výhodou širších riadidiel je lepšia a rýchlejšia ovládateľnosť bicykla, lepšie tlmenie a kontrola bicykla v teréne. 

 

Retül Fit – špecializované meranie u odborníkov

 


Pokiaľ preferujete starostlivosť odborníkov a ste pripravení za výberom správneho rámu alebo vyladenia svojho bicykla cestovať, môžete absolvovať diagnostiku, ktorá trvá 1–3 hodiny.

Okrem pohovoru zahŕňa i fyzické vyšetrenie a následnú simuláciu zvoleného bicykla na počítačom monitorovanej jednotke.

Simulácia nájde optimálnu veľkosť bicykla, výšku a vzdialenosť riadidiel, výšku a predozadnú pozíciu sedla. Často je možnosť porovnania geometrií niekoľkých bicyklov vrátane konzultácie a vhodného odporúčania. Výstupom sú detailné rozmery pre nastavenie bicykla.

Tieto diagnostické služby pre cyklistov majú rôzne názvy a poskytujú ich napríklad Retül Fit, Bike Finder, BikeFitting alebo BG Fit.



Prečo mi brnia ruky na bicykli? A ako to vyriešiť?

 

Viete si predstaviť nádhernú jazdu na bicykli bez brnenia rúk?

Chcem sa zbaviť brnenia rúk na bicykli

 

Chcete cyklistické rukavice s najlepšou ochranou proti vibráciám a brneniu rúk?

Viacej o rukaviciach Chiba Bioxcell s patentovanou technológiou proti brneniu rúk a Chiba Gel Premium s mimoriadne kvalitnými gélmi a rovnomerným rozložením v dlani.

 

 

Ďalšie články